Hoe = Het Nu 2020: In Gesprek Met Kunstenaars

vrijdag 31 juli - zondag 6 september

Sinds 13 juni is in ACEC Hoe = Het Nu 2020 te zien, een tentoonstelling waar meer dan 100 kunstenaars uit Oost-Nederland aan bijdragen. Deze zomer gaan we in gesprek met verschillende Apeldoornse kunstenaars voor een ‘kijkje in de keuken’. Want wanneer is een werk echt een kunstwerk? En hoe wordt iemand nou eigenlijk kunstenaar?

Voor dit eerste verhaal spraken we met kunstenares Jacintha Bierens. Zij maakt verschillende foto’s in het buitenland. Vaak foto’s waar sporen van massatoerisme nog zichtbaar zijn, maar waar de toeristen niet meer te bekennen zijn. Voor de expositie Hoe = het nu heeft Jacintha Bierens ook 2 werken gemaakt: 1 werk hangt in het ACEC, het andere werk in Het Kunstgemaal Bronkhorst.

Jacintha Bierens

Hoe zou je jezelf omschrijven als kunstenares?

“Authentiek, autonoom en uniek. Ik ken niemand anders die hetzelfde werk maakt als ik en daarom denk ik wel dat mijn werk uniek is. Ik ben fan van Wijnanda de Roo, zij is ook fotografe en maakt verschillende werken; vaak speelt verstilling een rol in haar foto’s. Ik ben begonnen met zwart-wit foto’s waar verstilling in zat.”

Hoe zou jij je werk omschrijven voor mensen die het nog niet kennen?

“Mijn werk is poëtisch. Het is fotografie zonder mensen, sobere en vervreemde beelden. Ik hou mijn foto’s bewust in een klein formaat, zodat de kijker echt naar de foto’s wordt toegetrokken. Dat vind ik wel belangrijk. Als een foto af wordt gedrukt op een kleiner formaat ligt de focus sneller op details.”

Waar let je op bij het maken van kunst?

“Ik let niet specifiek ergens op bij het maken van kunst. Ik maak bijvoorbeeld geen setting, maar ik laat de beelden onverwachts tot me komen. Ik zie plotseling goede beelden. Ik ga vaker naar Bali en daar zie ik dan mijn onderwerpen, ik wandel veel en zo zie ik mijn beelden verschijnen. Ik bedenk heel bewust geen plan, maar ik kom de beelden die ik wil maken gewoon tegen op straat.”

Hoe vind je dat ACEC deze duo-tentoonstelling heeft georganiseerd?

“Ik vind het een leuk initiatief van ACEC en hopelijk zetten ze dat voort. Ik wou graag meedoen en vind het ook wel leuk dat het een duo-tentoonstelling is met Het Kunstgemaal in Bronkhorst.”

Hoe ben je kunstenares geworden?

“Ik kom eigenlijk uit de modewereld en ik ben de kunst ingegroeid. Ik heb verschillende uitdagende opdrachten gehad en heb zo ervaring op gedaan. Ik wist al wel vrij snel dat het vrije werk mij meer aansprak dan het werken in opdracht. Dus dat is nu dan ook niet mijn core business. Ik ben begonnen bij een fotoclub en ben toen naar Stichting Ateliers in Apeldoorn gegaan. Op een gegeven moment wilde ik nog verder groeien en nu zit ik bij Arti et Amicitiae in Amsterdam. Ik ben blij dat ik daar ben aangenomen, want zo krijg ik de kans om me verder te ontwikkelen en ontmoet ik nieuwe mensen.”

Wat zijn jouw drijfveren om kunst te blijven maken?

“Ik haal er voldoening een geluk uit en ik hoop dat ik dat ook nog heel lang mag blijven doen.”

Wat is jouw inspiratie om werk te blijven maken?

“Onder andere mijn werkplek Bali inspireert mij heel erg. Dat komt door de afbraak en het massatoerisme. Ik ben vaker in Bali geweest en zie op sommige bekende plekken steeds weer nieuwe dingen ontstaan. Dus dat vind ik wel bijzonder en inspirerend. Daarnaast ga ik graag naar musea, dat voedt mijn creativiteit ook wel heel erg.”

Wie zijn de mensen die jouw creativiteit stimuleren?

“Dat zijn onder andere collega-kunstenaars en mijn broer is in het begin een inspiratiebron voor mij geweest. Hij begon met een donkere kamer en heeft er toen 1 voor mij geregeld. Daar ben ik toen ook gaan werken.”

Wat vind je bijzonder aan de expositie Hoe = Het Nu?

“Ik vind het een bijzondere expositie, omdat het een goed beeld geeft van de kunst in Oost-Nederland.”

Waarom wilde je meedoen?

“Ik werd gevraagd om mee te doen. Ik ben ooit begonnen met Hoe = Het Nu toen Peter Nijenhuis het nog deed. Toen vroeg ik of ik mee mocht doen en mijn werk paste ertussen, dus zo is het eigenlijk begonnen. Maar ik vond het nu gewoon heel leuk om weer mee te doen aan een groepstentoonstelling, de eerste sinds de coronacrisis.”

Vind je het belangrijk dat er meer aandacht komt voor de kunst in Oost-Nederland?

“Ja, ik vind het wel goed en belangrijk dat er meer aandacht komt voor de kunst. Kunst is belangrijk en ze zouden het meer moeten promoten, ook op scholen.”

Voor welk onderdeel mag er meer aandacht zijn?

“Er mag meer aandacht komen voor kunst in kranten en er mag meer aandacht komen voor tentoonstellingen. Misschien ook wel promotie op televisie. Het beleid rondom kunst mag wel wat meer aandacht krijgen.”

 

 

René van Commenée

Voor dit tweede verhaal is het de beurt aan René van Commenée. Hij maakt visuele en audio-kunst. René werkt met een breed pallet en noemt zichzelf een echte creatieveling. Van polaroids tot audio-kunst en muziekstukken, hij maakt het allemaal in zijn atelier in Apeldoorn. Hij vertelt graag over zijn werk, zijn inspiratie en het werkproces.

Hoe zou jij jezelf omschrijven als kunstenaar?

“Ik ben een kunstenaar die visueel en audio-kunst maakt. Ik ben muzikant en beeldend kunstenaar. Soms maak ik kunstwerken die geluid maken, maar ik kan ook bezig zijn met geluidsinstallaties. Zo heb ik een geluidsbos gemaakt: daar zag je allemaal dingen, maar hoorde je ook allemaal dingen. Maar als ik beeldend werk maak ben ik voornamelijk bezig met fotografie. Sommige fotowerken zijn emulsies en die haal ik uit polaroids. Dat is abstract werk, maar wel heel precies monnikenwerk. Je moet er geduld voor hebben en er zorgvuldig mee om gaan. Ik ben wel echt een polaroid liefhebber.”

Wat voor kunst maak je?

“Muziekkunst en beeldende kunst. Ik ben opgeleid als grafisch vormgever en ik ben muzikant. Ik ben toevallig in de muziek terecht gekomen, het beeldende is erbij gekomen en dat maakt dat het de kunst is geworden die het nu is. Ik kan audio-kunst en visuele kunst ook door elkaar heen doen. Terwijl ik achter mijn drumstel zit denk ik alweer aan een volgend schilderij. Ik werk vaak door elkaar heen en dat gaat prima.”

Waar let je op bij het maken van kunst?

“Ik vind het belangrijk om onafhankelijk te werken en niet volgens verwachtingen van een opdrachtgever of kijker. Ik ben een autonome denker en mijn werk wisselt vaak qua aspecten. Ik vind het belangrijk om eerlijk en intensief werk te maken waarbij de kwaliteit hoog staat. Ik ga altijd door met werken tot dat het perfect is voor mij zelf.”

Zijn er do’s en dont’s voor het maken van expositiewerk?

“Nee, niet echt. Je moet alleen wel zorgen dat je werk in balans is en dat het in de ruimte past.”

Wanneer is een werk voor jou echt af?

“Ik ga veel verder dan alleen het werk maken. Soms is het pas af als er een lijst omheen zit. Zonder de lijst zou het zomaar kunnen dat het geen kunstwerk is, want de lijst is onderdeel van het kunstwerk. Wel vind ik het belangrijk dat er geen spiegeling in het glas van de lijst zit.”

Hoe ziet de toekomst voor de Apeldoornse kunst er uit?

“Door de coronacrisis zie ik het een beetje somber in. Het publiek zit zonder geld en de gemeenten moeten ook bezuinigen op kunst. Ik denk wel dat Apeldoorn creatief genoeg is om door te gaan en hopelijk zetten we de nu lopende initiatieven ook door.”

Waarom ben je kunstenaar geworden?

“Ik was altijd al creatief en ik wilde als jonge jongen al kunstenaar worden. Ik ben erg veelzijdig en ik vind het heel leuk om creatief bezig te zijn. Mijn hoofd loopt ook altijd over van ideeën en ik wil die graag uitwerken. Het is niet de vraag waarom ik kunstenaar wilde worden, het is gewoon gebeurd. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik geen kunstenaar ben. Ik heb het motto: een dag niet gecreëerd is een dag niet geleefd.”

Wat zijn jouw drijfveren om te blijven creëren?

“De ideeën die eruit willen zijn mijn drijfveren om te blijven creëren. Ik wil altijd iets maken en dat stopt niet.”

Wat is jouw inspiratie om werk te maken?

“Dat is wisselend, de ene keer haal ik inspiratie uit mezelf en de andere keer haal ik het uit een externe factor uit mijn omgeving. Nu probeer ik al dagen een mooie foto van een zonnebloem te maken. Dan is in dat geval de zonnebloem mijn inspiratie. Maar ik haal ook inspiratie uit andere culturen.”

Welke mensen voeden jouw creativiteit?

“Iedereen om mij heen wel. Collega’s vooral, we praten vaak over inspiratie. Zo haal ik ook inspiratie uit boeken en poëzie.”

Wanneer is kunst kunst?

“Dat is voor iedereen weer anders. Het is een lastige vraag. Maar ik vind het ook moeilijk om mezelf een kunstenaar te noemen. Ik denk dat het publiek bepaalt of je een kunstenaar bent. Voor iedereen is kunst ook weer anders. Ik vind iets ook kunst als de kunstenaar een unieke invalshoek bedenkt die de kijker verbaast.”

Wat vind je bijzonder aan de expositie Hoe = Het Nu?

“Dat er verschillende kunstenaars zijn en verschillende werken. Ik vind dat wel verfrissend en interessant!”

Waarom wilde je meedoen aan de expositie Hoe = Het Nu?

“Omdat ik het leuk vond dat het in Apeldoorn was en zeker omdat ik zelf ook in Apeldoorn woon. Maar ik wilde ook laten zien dat ik er ben en het initiatief steunen.”

Vind je het belangrijk dat er meer aandacht komt voor de kunst in Oost-Nederland?

“Ik vind het sowieso belangrijk dat er meer aandacht komt voor kunst en zeker voor de kunst in Oost-Nederland. Ik vind het belangrijk dat er kunstcentra zijn die kijken naar regionale kunst en ik vind het goed dat daar aandacht voor is.”

Voor welk onderdeel mag er meer aandacht zijn?

“Er mag meer aandacht komen voor de kunst in Oost-Nederland in de volle breedte. Er mag meer geschreven worden over de kunst en de kunstenaar daar achter.”