De Smaak van Apeldoorn

woensdag 5 juli 2017 - zondag 20 augustus 2017

ACEC heeft inmiddels al weer de zesde editie van een zomerse thema-expositie die dit jaar in het teken staat van eten en drinken in de kunst. Onder de titel De Smaak van Apeldoorn doen vijftien Apeldoornse Kunstenaars, smaakmakers, uit Apeldoorn mee mee. Anchorman is Tirza Verrips die zelf een kamer met zijn ontwerpen heeft ingericht. Werk van Verrips is ook te vinden in de collectie van CODA, zij hebben twee uitzonderlijke tassen.

In ACEC krijgt de kunstenaar alle ruimte om zich van zijn meest veelzijdige kant te laten zien. Van een tafel tot mond-geblazen wijnglazen, van een lamp tot een stoel. In Apeldoorn kennen we Verrips  vooral van zijn follies, een herdenkingsmonument bij de synagoge en uiteraard brug de Freule over het kanaal.

Twee anders kunstenaars die tot ver over de gemeentegrenzen bekend zijn hebben nauwelijks introductie nodig: fijnschilder Kees Blom geniet van een opleving voor het werk van realistische schilders. Marius van Dokkum is de andere grootheid die in opdracht (portretten) werkt, maar  die zijn humoristische schilderijen niet verkoopt. Wel zijn er ansichten van. Van Dokkum heeft daarvan wereldwijd al meer dan een miljoen stuks verkocht. Daarnaast is hij de schrijver en illustrator van de kinderboekenserie Opa Jan.

Ook zijn er tekeningen te zien van Wilma Stegeman, de winnares van de Tekening van het Jaar.  Geheel onbekend is Lisette Kolman die haar studie aan de kunstacademie nog moet voltooien. Verrassingen komen vooral van Bas Fontein. De beeldend kunstenaar en schrijver speelt met zijn project (in het kader van kunst in de openbare ruimte) in op speciaal-bieren en heeft daarvoor een Apeldoornse brouwer ingeschakeld die zijn bier tijdens de opening op 8 juli in ACEC ten doop houdt en gedurende de expositie te koop is.

In het kader van de Smaak van Apeldoorn is ook slijter Joop de Braak present. Hij tovert met alcohol, room en chocola en laat dat ter plekke proeven. Fotograaf Henry Faber ondersteunt de Braak’s  reclamecampagne met opvallend fotowerk.

Kortom de Smaak van Apeldoorn is een zintuigelijk avontuur voor de liefhebbers van eten, drinken en eigentijdse kunst met soms een nostalgisch tintje. Te zien tot en met 20 augustus.

De deelnemers: ontwerper Tirza Verrips,  de fotografen Sven Scholten, Albert Jan van der Krol en Hendrik Faber en de beeldend kunstenaars Ingrid van der Krol Ingrid Wierts, Kees Blom, Wilma Stegeman, Lisette Kolman, Bas Fontein, Sandra Peters, Resi Tichelaar, Brenda van Rosmalen, Marius van Dokkum en Serge de Vries.

Resi Tichelaar

Lisette Kolman

Kees Blom

Marius van Dokkum