Carlijn Kingma en Ranko Skenderija

woensdag 11 januari 2017 - zondag 12 februari 2017

Door ACEC is gevraagd aan Ranko Skenderija om een tentoonstelling te maken met eigen werk in combinatie met een of twee andere kunstenaars. Ranko heeft daarvoor Carlijn Kingma uitgenodigd. Zij is een jonge kunstenaar, met een architectonische achtergrond, en  maakt tekeningen  die over de ontwikkeling van de architectuur gaan. Het is een duo tentoonstelling die eigenlijk gekenmerkt wordt door tegenstelling, de een laat zich inspireren door de natuur en drukt zich vooral uit in verf. De ander laat zich inspireren door cultuur, de gebouwde omgeving en gebruikt de tekenkunst als medium

Ranko Skenderija (1951)

De in voormalig Joegoslavië geboren beeldend kunstenaar werkt en woont sinds 1972 in Apeldoorn.

Tot het begin van de jaren tachtig studeerde Ranko aan de Academie voor Beeldende Kunsten  in Arnhem. De heersende academische stijl in die tijd volgend, werkt hij abstract waarbij hij muziek en beweging vertaalt naar beeldende vormen.

Na de Academie gaat hij reizen in Zuidoost Azië. Deze onbekende omgeving maakt veel indruk en inspireert hem tot het schilderen van landschappen. Bij terugkomst huurt hij woon- en werkruimte bij de Apeldoornse gemeente-architect en kunstenaar Hein Berkhof. Hij maakt kennis met de modelschilderclub, die in hetzelfde pand gevestigd is. Wil Goris, Simon Drost, Vincent Rijnbende, wijlen Don Nederhand en Willem Koude Bonkers zijn enkele van de aangesloten kunstenaars. Zij schilderen allen figuratief en hoewel hij maar zelden met de schilderclub meedoet, versterkt het hem in zijn keuze voor figuratief schilderen, zoals hij ook deed voordat hij naar de Academie ging.

Onder invloed van de onrust in zijn geboorteland maakt hij een serie onheilspellende schilderijen. De bijzondere combinaties van diverse onderwerpen en technieken in zijn schilderijen herinneren aan z’n abstracte periode.

Na een reis door Noord-Afrika verschijnen er sierlijke arabesken in Ranko’s tekeningen en krijgt het werk een mediterrane sfeer.

In zijn meest recente werk is natuurbeleving  zijn belangrijkste bron van inspiratie. Hij concentreert zich vooral op het uitzicht uit zijn atelier.  Dunne lagen acrylverf brengt hij aan met kwaststreken als innerlijk handschrift. Het onderwerp zelf maakt hij concreet door strak gecontroleerde penseelstreken. Zo komen buiten en binnen bij elkaar op het doek in de vorm van een schilderij.

Schilderijen: Ranko Skenderija

Carlijn Kingma (1991)

In verhalende utopische werelden – uitgedrukt in inkt en kroontjespennen – zoekt Carlijn naar de relatie tussen politieke, economische en wetenschappelijke constructen van de maatschappij en onze angsten, verlangens en idealen.

De Rotterdamse kunstenares studeerde in 2016 af als architecte aan de TU Delft. Architectonische elementen en metaforen vormen dan ook de taal waarmee zij haar werelden opbouwt en uitdrukt. De cartografische werken zijn allen een overzicht of de rode draad voor een verhaal, deze verhalen krijgen nog verder vorm in woord en beeld.

 

Tekeningen: Carlijn Kingma