Apeldoorn en het Groen

zaterdag 20 juli - zondag 18 augustus

Apeldoorn en het groen is een tentoonstelling die is samengesteld door David Levie en Camiel Andriessen.

Hoe kijken kunstenaars aan tegen hun omgeving, de stad het landschap in combinatie met het groene karakter van Apeldoorn.  Hoe komt dat tot uitdrukking in het werk.

Deelnemende kunstenaars: Ina Ames, Geurt Besselink, René  Ellenbroek, Ed Euser, Jeannette Groenink, Ann Linforth, Dick Mulderij, Frans Polman, Barbara Pijnappel,  Sjoerd Stellingwerf, Wim Streep, Mirjam Tiggeloven, Milena Tlustá, Martha Wayop en Rob Weddepohl.

Ina Ames
Ina Ziet Ze Vliegen. In haar tuin in wijk Het Loo ontdekte Ina met haar mobiel wat er zoal bloeit, groeit,  vliegt of kruipt. Dagelijks zette ze haar blik op scherp om vaak verwonderd te raken. Zo leerde ze zien in plaats van kijken… Dit deelt ze graag met anderen via haar foto’s op Facebook. Website

 

Geurt Besselink
De beelden zijn gemaakt in het Veluwmassief wat grenst aan Apeldoorn. Daar is meer te zien en te beleven dan menig inwoner zich kan voorstellen.
Tijd, geduld en gevoel voor compositie en ‘het juiste moment’  is daarvoor nodig. Geurt Besselink struint en fotografeert al meer dan 30 jaar op de Veluwe.Zijn Veluwse werk is gepubliceerd in twee dikke fotoboeken.

 

René  Ellenbroek,

 

Ed Euser,

Is architect. De foto is een woning van zijn hand aan de Greutelseweg

 

Jeannette Groenink,

Apeldoorn afficheert zich graag als groene gemeente. En het is waar, de gemeente oogt groen. Maar als je  beter kijkt, kan je je afvragen of het wel zo ‘groen’ is…

 

Ann Linforth

Ann Linforth mag dan in  Birmingham zijn geboren en getogen,  van een Brexit met Apeldoorn waar zij al jaren woont, wil de Engelse kunstenares niets weten.  Glas-in-lood is haar specialiteit. Ze is opgeleid door de bekende Amsterdamse glaskunstenaar Peter Philippus. Haar werk kenmerkt zich vaak door symboliek.  Met grote precisie en liefde voor haar vak zoekt ze daarvoor naar de juiste kleuren en soorten glas. Voor Apeldoorn en het Groen ontwierp ze het logo. In glas-en-lood en op de expositie te zien. Haar werk gaat de hele wereld over. Onlangs leverde ze een kunstwerk persoonlijk in Canada af. Vorig jaar werkte Ann mee aan de restauratie van de ramen in de iconische muziektempel ‘Paradiso’ in Amsterdam. Een beter podium voor haar werk kan deze bescheiden glaskunstenaar niet bedenken.

 

Dick Mulderij,

De in Apeldoorn geboren en getogen Dick Mulderij tekent en schildert al sinds zijn vroege jeugd.  Pas eind jaren tachtig ging hij zich echter intensiever met schilderen bezighouden. Naast het verwerven van vakmanschap door ervaring, heeft hij veel baat gehad van schildersessies bij de Bulgaarse kunstenaar Peter Vasilev. Eerst werkte hij met olieverf, maar al spoedig ging hij over op aquarelverf, afgewisseld met krijt. De laatste jaren is vooral acryl het medium om te schilderen. Dit had in eerste instantie direct te maken met de mogelijkheden van het zware, handgeschepte papier van de Middelste Molen in Loenen, waarop hij ook veel met krijt heeft gewerkt. Enige jaren geleden is hij overgegaan naar schilderen op doek. In zijn schilderijen verbeeldt hij landschappen en de luchten daarboven, zoals hij ze in zijn fantasie ziet. Dat kan uitmonden in een bijna reële weergave van een beeld, maar ook in een impressie van iets wat hij misschien ooit gezien heeft, maar wat in de werkelijkheid nergens te vinden is. Op deze tentoonstelling hangen een aantal landschappen waarop zijn Veluwse roots duidelijk herkenbaar zijn. Ze roepen daarom bij veel kijkers een herkenning op. Herinneringen aan landschappen die ze zelf gezien hebben of emoties die ze daarbij ervaren hebben komen naar boven. Iedereen kan en mag een schilderij op zijn eigen manier beleven.

Frans Polman

Open en onbevangen, dat is de Nederlandse kunstenaar Frans Polman (1971) ten voeten uit. Geboren en getogen in Apeldoorn, was hij als kleine jongen vaak te vinden in het schildersatelier van zijn vader. Frans heeft zijn creativiteit mede aan hem te danken. Na enkele jaren in het buitenland te hebben gewoond en gewerkt, keerde hij uiteindelijk terug naar zijn geboorteplaats op de bosrijke Veluwe. Het bloed kroop waar het niet gaan kon. Frans Polman besloot van zijn passie zijn beroep te maken. Vrijheid en creativiteit zijn belangrijke drijfveren van de beeldend kunstenaar.Hij haalt inspiratie uit zijn zoektocht naar vormen en structuren. Website

Barbara Pijnappel

Mijn stenen beelden zijn van verschillende steensoorten gemaakt. Het mooie van werken met steen is om het proces met de steen aan te gaan. Dit heb ik gedaan met verschillende steensoorten, van zacht (speksteen) tot en met heel hard (graniet) en van alles er tussen in zoals albast, marmer, springstone, hardstenen. Grotendeels werk ik met de hand, ik gebruik weinig machines bij het maken van een stenen beeld, dit maakt ze natuurlijker en meer levendig. In de zachtere stenen is het vormgeven heel makkelijk en kan ik gedetailleerder werken, naarmate de stenen harder zijn, wordt de detaillering beperkter en blijven de grote vormen over. De beelden ontstaan zo in een langzaam proces. Sommige worden figuratief en herkenbaar, andere ontstaan naar aanleiding van de vorm en kleur van de steen en worden abstract-intuïtief. Inspiratie vind ik vaak in de natuur. Met mijn beelden wil ik graag het mooie van de natuur en de stenen laten zien.

Meer info over de beelden en activiteiten van Barbara Pijnappel staat op Website

Sjoerd Stellingwerf

Wim Streep

Mirjam Tiggeloven

Milena Tlustá

Bijna elke dag loop ik met de schetsboek door de omgeving van Apeldoorn.
En tijdens het lopen maak ik zwart-wit schetsen , snel met o.i.inkt.
Later gebruik ik ze voor voor mijn schilderijen. Dus het zijn bomen, gras, kruid en onkruid. Kortom  heel veel groen. Website

Martha Wayop

Mirror of my soul

Een droom: het menselijk denken beseft dat balans in samenhang met alles dat leeft op aarde leefbaarheid betekent en daarna handelt. Als het economisch belang blijft verbinden rest mij ‘mirror of my soul’.

Rob Weddepohl